Sony Mobile fortsätter att krympa – lägsta antal smartphones någonsin

Sony Corporation släppte sina finansiella resultat för andra kvartalet tidigare idag (tre månader till slutet av september 2018), och samtidigt som de övergripande resultaten är sunda, fortsätter den mobila divisionen att svika. Det är ett hemskt kvartal för Sony Mobile. Företaget lyckades bara leverera 1,6 miljoner Xperia smartphones under kvartalet  det lägsta någonsin för Sony  med leveranser ner med över hälften jämfört med samma period föregående år.

Återigen har Sony Mobile sänkt sina förväntningar över hela året  den tredje nedgången i följd och förväntar sig nu att endast skicka 7 miljoner smartphones under det här året. Återigen är det halva kontra vad som visades under det senaste räkenskapsåret. Sony säger att volymminskningen har lett till en lägre försäljning i Europa.

Det har varit smärtsamt att titta på Sony Mobiles resultat i kvartalet. Vi har sagt för en tid att det var aldrig en bra idé att ha tvivelaktiga designval. En avvikelse från en design som stod på egen hand mot resten av allmänt förekommande smartphones var det första felet. Att ta bort hörlursuttaget var en annan även om Sony inte är den enda som är skyldig till den.

Det här var en punkt som tillkännagavs av Sonys ekonomidirektör, Hiroki Totoki: ”Tävlingen är hård och våra produkter har inte varit tillräckligt attraktiva.”

Av Sonys kommentarer tycks det vara ledningen som måste ha övervägt vad de gör med mobilen och huruvida de fortsätter att driva verksamheten. Sonys ledningsgrupp fortsatte med att säga att ”efter intensiv diskussion om framtiden för denna verksamhet, slöt vi fram att det är nödvändigt att ytterligare minska skalan för att minska affärsrisken.”

Att minska produktionen betyder att det kommer att stänga fler regioner. Japan och Europa har varit i fokus, men vi skulle inte utesluta att Europa är säkert i framtiden. Sony kan bara titta tillbaka till Japan, hur saker och ting går. Sony Mobile planerar att minska driftskostnaderna med 50% senast den 31 mars 2021, eftersom det gör ”ännu mer betydande minskningar snabbare än planerat”.

För att göra detta säger Sony att det kommer att ”förbättra produkt serien” och ”proaktivt utnyttja
teknik och affärsinfrastruktur för vårt varumärkesföretag ”, men att dessa ansträngningar kommer att ”ta tid ”. Sammantaget förväntar man sig dessa ansträngningar för att göra det möjligt för företagen att göra vinst under räkenskapsåret 2020.